עידן פלוס

כל המידע במקום אחד – א.ח פתרונות טכנולוגיים.

נובמבר - 27 - 2016

במסגרת חוק ההסדרים ל- 2017-2018, התקיים היום דיון ראשוני של וועדת הכלכלה בכנסת, בראשותו של היו"ר איתן כבל, ע"מ לגבש את החוק להפרטתה של רפורמת עידן+, ולהסדרתם של ערוצי טלוויזיה נוספים במסגרת מערך חדש.

כבר בפתיחת דבריו, ציין היו"ר שמדובר בדיון עקרוני וראשוני, והוא ער לעובדה על קרבות "מתחת לשולחן" שככל הנראה מטרתם לסנדל את גיבוש החוק החדש.

שירה גרינברג, שייצגה את משרד האוצר, ציינה שמטרת החוק החדש הוא להילחם בדופואל של הוט ויאס, וליצור תחרות שתאפשר הורדת מחירים ותתרום גם למגוון רחב יותר של ערוצים ושירות טוב יותר לאזרח. מטרתו של החוק החדש הוא להסיר חסמי כניסה לשחקנים חדשים ולאפשר מודל OTT, שמטרתו להעביר את שידורי עידן פלוס גם ע"ג האינטרנט. כמו כן, היא ציינה שחובה מכרעת לאפשר לכלל המתחרים לשדר תכני ספורט.

נציג האוצר, אסף וסרצוג, ציין שעל-אף הפרטתו של המערך, ערוצי הברודקאסט יישארו חינמיים ובנוסף אליהם, ישנה כוונה להוסיף את הערוצים המוסדיים, ערוץ 20, ערוץ 9 ברוסית וערוץ 24 המוסיקה. כמו כן, המפעיל החדש של המערך יוכל לאפשר צפייה בתשלום נוסף בערוצים "נושאיים" נוספים כגון: טבע, ספורט, סרטים וכו'.

בתגובה לדבריו ציין היו"ר איתן כבל, שהמטרה היא לאפשר לאזרח לבחור ולשלם על ערוצים המעניינים אותו ולא להיות תלוי בחבילה כזו או אחרת.

להסיר את הגנת הינוקא

במסגרת החוק החדש, מתכוונת המדינה לאפשר לשחקנים החדשים לא לשדר הפקות מקור. החלטה זו חוסכת לחברות שיחליטו להצטרף למערך שידורי הטלוויזיה מאות מיליוני שקלים בשנה. נציגי הוט ויאס, שנכחו בדיון, הביעו בצדק את מחאתם. מנכ"ל יאס, רון אילון, פנה לוועדה בדרישה לאפשר תחרות שווה וחופשית. לטענתו, חברה כמו פרטנר, שמשקיעה מיליונים בספורט, יכולה להרשות לעצמה להפיק הפקות מקור. כמו כן, חברה עצומה כמו נטפליק, שנכנסה רק לאחרונה לשוק הטלוויזיה, אינה זכאית להגנה ע"י המדינה.

"סלקום חצופים, לוקחים מנויים ולא מבצעים הפקות מקור"

יו"ר איגוד הבמאים, יריב הורביץ, לא חסך במילים והטיח בפניי הוועדה, את אי הצדק בהוספת שחקנים חדשים כגון סלקום TV, שהתחייבה להפקות מקור ולא ביצעה את זה עד היום. לדרישה מצדם של חברות הכבלים והלוויין למנוע את הגנת הינוקא, הצטרפו ארגוני היוצרים, שהבהירו באופן נחרץ בפניי הוועדה את התנגדותם לחוק, שמקנה "פטור מלא מתמורה".

חלוקת הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל

קבוצות האינטרס

בדיון הוזכרו לא פעם קבוצות האינטרס המשתתפים בדיון, ככאלה שמושכים לטובת האינטרס הפרטי אל מול האינטרס הציבורי. נציג חברת הוט הביע את הסתייגותו משידורי עידן פלוס באוויר. כמו כן, ציין שניתן להוריד את מחירי החבילה במידה והמדינה תאשר לחברת הוט לשדר פרסומות. לטענת החברה, תוכן פיראטי למכביר פוגע ויפגע בהוט.
מנכ"ל חברת יאס ציין שהסיבה למחירים הגבוהים נעוצה ברגולציה, המחייבת את חברות הכבלים והלווין לשלב בחבילת הבסיס שידורי, ספורט, טבע, ילדים, סרטים ועוד.

 

לסיכום

הדיון הראשוני במתווה החוק החדש מעלה נקודות רבות ומורכבות, המחייבות פתרון מיידי והוגן. לא מן הנמנע, שהחוק ישופץ, אך לא ברור עדיין כיצד ייראה לבסוף. ככל הנראה, המדינה בסופו של יום תתחשב, וחשוב שתתחשב, בארגוני היוצרים, אך עליה לגבש הצעת חוק שתאפשר את המשך שידורם של שידורי עידן פלוס בצורה חינמית וקלה. כמו כן, הוספתם של הערוצים המוסדיים בחינם צריכה להתבצע מידית ללא קשר להצעת החוק. במידה והמדינה תאפשר לחברות סלקום ופרטנר להשתלב במכרז להפרטת עידן פלוס, עליה ליצור מערך רגולטורי כזה, שיימנע ממשתמשי עידן פלוס החינמי להזדקק לשירותים של החברה הזוכה. מצב שכזה יגרום למטרד ו"אינוס" המשתמשים החינמיים להצטרך לשירותים בתשלום והתייחסות אליהם כפלטפורמה לעשיית רווחים. בדף הפייסבוק של סלקום טיוי, ניתן כבר עכשיו להתרשם מתלונות רבות של לקוחותיה שאינם מרוצים ומצטערים על הצטרפותם למערך. ניתן לדמיין כיצד יטופלו "לקוחות" שאינם משלמים.

בדיון לא נגעו בחסמים נוספים כגון: "חוק בזק" שנוגע להיתר, לכל החברות לרכוב ולעשות שימוש בציוד ובתשתיות בזק לצורך העברת שירותי אינטרנט מהירים. או בחוק "ברית המועצות", הגוף החדש, שיאחד את הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין. כל אלו יעלו בפניי וועדת הכלכלה בישיבות הבאות. כך שנכונו לנו עוד ימים רבים של דיונים בנושא, שישפיעו רבות על פניי שידורי הטלוויזיה בישראל בשנים הקרובות.

 

 

קטגוריות: כללי

סגור לתגובות

השירותים שלנו:
Open chat
דברו איתנו בוואטסאפ